Informace k řízení ke jmenování profesorem
Platné předpisy
- Zákon o vysokých školách /související paragrafy/
- Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem UK
- Opatření rektora č. 35/2019 Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů Univerzity Karlovy - pro řízení zahájená do 30. 4. 2023 - zrušeno OR 6/2025
- Opatření rektora č. 20/2023 - Změna opatření rektora č. 35/2019 – Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení a řízení pro jmenování profesorem a minimální požadavky na obsah odůvodnění habilitační a hodnotící komise včetně stanovení náležitostí předkládaných materiálů Univerzity Karlovy - pro řízení zahájená od 1. 5. 2023 do 30. 3. 2025 - zrušeno OR 6/2025
- Opatření rektora č. 55/2023 Předcházení střetu zájmů v habilitačním řízení a řízení ke jmenování profesorem
- Opatření rektora č. 6/2025 - Podklady pro zahájení habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a postupy a doporučená hlediska hodnocení kvalifikace a způsobilosti pro účely těchto řízení na Univerzitě Karlově - pro řízení zahájená od 31. 3. 2025
Kontakt
Odděleni vědy
Bc. Simona Šubrtová
simona.subrtova@fsv.cuni.cz
+420 222 112 290
Dokument ke stažení
K průběhu řízení ke jmenování profesorem:
1. část - na fakultě - průběh: zahájení děkanem, příprava Stanoviska hodnotící komise, profesorská přednáška před vědeckou radou.
2. část - na rektorátu - průběh: projednání kolegiem rektora, vystoupení uchazeče před vědeckou radou.
CO SE PŘEDKLÁDÁ PŘI ZAHÁJENÍ ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM:
- Všechny dokumenty se předkládají v tištěné i elektronické podobě, uchazečem/uchazečkou vlastnoručně či elektronicky podepsané, s aktuálním datem vyhotovení (s výjimkou diplomů a potvrzení o zaměstnání či atestacích).
- Dokumenty (s výjimkou diplomů a potvrzení o zaměstnání či atestacích) se předkládají v české a též v anglické verzi, a to vzhledem k požadované účasti zahraničních členů v habilitační komisi. U uchazečů/uchazeček mimo ČR a SR mohou být předložené materiály pouze v anglickém jazyce.
1. |
Žádost o zahájení habilitačního řízení V níž uchazeč/ uchazečka zejména uvede akreditovaný obor řízení ke jmenování profesorem v plném znění a fakultu, na níž má být řízení zahájeno. Dále uchazeč/uchazečka uvede téma své profesorské přednášky, kterou bude prezentovat před Vědeckou radou FSV UK. |
2. |
Úředně ověřené kopie diplomů Uchazeč/uchazečka předloží ověřené kopie dokladu o získání titulu docent, včetně uvedení oboru. Dále ověřené kopie diplomů o absolvování magisterského a doktorského vzdělání na vysoké škole (typicky Mgr., titul z rigorózního řízení a Ph.D.), a to ideálně ve formátu A4. Dokumenty o studiu a o získání akademických titulů na Univerzitě Karlově uvedené v tomto bodě, mohou být u zaměstnanců UK dodány jako kopie bez notářského ověření. |
3. |
Strukturovaný profesní životopis a) uvádí se průběh studia, včetně názvu diplomové, rigorózní a disertační práce s uvedením jmen vedoucích práce, resp. školitelů a jejich afiliace b) uvádí se průběh dosavadního zaměstnání včetně relevantních odborných praxí, atestací, zahraničních pobytů apod., c) uvádí se dosavadní akademické působení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti d) uvádí se další údaje, které uchazeč/ uchazečka považuje za důležité pro naplnění stanovených doporučených kritérií pro habilitační řízení na UK a příslušné fakultě. |
4. |
Úplný výkaz pedagogické činnosti Uchazeč/uchazečka uvede přehled pedagogické činnosti alespoň za posledních pět let + aktuální akademický rok, a to včetně vedených, konzultovaných a oponovaných bakalářských, diplomových, rigorózních či disertačních prací. Uvádějí se skutečně odučené hodiny. Je možné uvést i předchozí pedagogickou zkušenost, a to pro celkový kontext dosavadního pedagogického působení uchazeče/uchazečky. Uchazeči/uchazečky, kteří absolvovali mateřskou či rodičovskou dovolenou, či dlouhodobou zahraniční stáž, mohou uvést výkaz pedagogické činnosti za delší období tak, aby posuzované období pedagogické činnosti bylo obdobné jako výše uvedené souvislé tříleté pedagogické působení. Výkaz by měl být potvrzen institucí (vedoucí pracoviště), kde pedagogická činnost proběhla (u zaměstnanců FSV UK je to podpis ředitele příslušného institutu). |
5. |
Okomentovaný přehled dosavadní pedagogické činnosti Uchazeč/uchazečka se zaměří zejména na reflexi kvality své výuky a uvede též, čím v dosavadní pedagogické činnosti přispěl/la k rozvoji oboru, jaké pedagogické metody používá a zda zavedl/la nějaké inovativní prvky do výuky, případně nové přednášky, předměty či kurzy. |
6. |
Koncepci dalšího rozvoje oboru jmenovacího řízení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti, zahrnující též představy uchazeče/uchazečky o dalším působení v něm. |
7. |
Zprávu o vedení a konzultování doktorandů a výhled na působení v doktorském studiu do budoucna. Tato část může zahrnout i školení v kategorii postdok. |
8. |
Strukturovaný přehled publikační činnosti a uvedení osobního čísla ORCID Publikace budou rozděleny dle kategorie: J – recenzovaný odborný článek ve třech subkategoriích (Jimp, Jsco, Jost), s uvedením IF a AIS a dále autor uvede decil/kvartil dle WoS a oborové zařazení. B – odborná kniha, C – kapitola v odborné knize, D – stať ve sborníku (DWoS, DScopus). V seznamu publikací je možno uvést i ostatní publikace, které nebudou předmětem podrobného hodnocení komisí, avšak jsou důležité pro celkový profil vědecké a pedagogické osobnosti uchazeče/uchazečky. U publikací s více autory uvede uchazeč/uchazečka vlastní autorský podíl (v procentuálním vyjádření), popřípadě stručně okomentuje svůj podíl na uváděné publikaci či na skupině publikací. Dále uchazeč/uchazečka uvede u publikací, kde je ve spoluautorství, zda je hlavní autor publikace nebo korespondující autor. |
9. |
Okomentovaný výběr pěti nejdůležitějších (nejvýznamnějších) publikací Uchazeč/uchazečka uvede u každé publikace přínos pro obor. U publikací ve spoluautorství uchazeč/uchazečka uvede procentuálně svůj autorský podíl a slovně jej okomentuje. |
10. |
Citace prací dle metodiky Web of Science, příp. Scopus, Google Scholar aj. Citace dle WoS je nutné uvést vždy. Uchazeč/uchazečka může doplnit údaje o citacích dle WoS hodnotami z dalších databází obvyklých v daném oboru (např. Scopus, Google Scholar, ResearchGate aj.). V sociálněvědních a humanitních oborech můžete eventuálně k těmto databázím doplnit také seznam citací a recenzí jejich prací dle vlastní rešerše. Výpis počtu citací z databáze WoS uchazeč/uchazečka vytvoří na webových stránkách Web of Science přes Create Citation Report. Uchazeč/uchazečka dodá výpis v kompletní verzi se spojnicovým grafem. |
11. |
Originály doporučujících dopisů v anglickém jazyce od dvou profesorů téhož nebo příbuzného oboru, a to preferovaně z významných zahraničních univerzit. Eventuálně je možné předložit i další doporučující dopisy významných, mezinárodně uznávaných odborníků v oboru jmenování. Doporučující dopisy zhodnotí dosavadní vědeckou činnost uchazeče/uchazečky a jejich přínos pro obor jmenovacího řízení. Dopisy musí být podepsané a s datem vyhotovení. |
12. |
Podklady k hodnocení výsledků tvůrčí činnosti – projekty a granty Uchazeč/uchazečka uvede přehled externě financovaných vědeckých projektů a grantů a též granty a projekty institucionální podpory s uvedením role (hlavní řešitel, spoluřešitel = hlavní řešitel týmu spoluřešitelské organizace, člen řešitelského týmu = účast na řešení) a výpis a zhodnocení výsledků. |
13. |
Podklady pro posouzení, že došlo k uznání uchazeče/uchazečky mezinárodní vědeckou komunitou (významná ocenění, členství ve vědeckých a redakčních radách, zvané přednášky na významných mezinárodních konferencích apod.) |
14. |
Podklady k hodnocení zapojení uchazeče/uchazečky do tzv. třetí role univerzity a výstupů popularizace tvůrčí činnosti Uchazeč/uchazečka uvede konkrétně např. působení v médiích, popularizační přednášky, publikace, tvorba studijních materiálů pro nižší stupně škol apod. |
15. |
Podklady o spolupráci s aplikační praxí, je-li to relevantní pro obor jmenovacího řízení Uchazeč/uchazečka uvede např. různé formy spolupráce s podnikatelskou sférou, státní správou, neziskovými organizacemi apod. |
16. |
Rozsah a způsob dosavadní spolupráce s univerzitou a jejími součástmi, včetně výhledu do budoucna, není-li uchazeč zaměstnancem UK V případě uchazečů z jiné vysoké školy uvede uchazeč/uchazečka na podporu své žádosti, zda a jaká byla jeho/její dosavadní spolupráce s fakultami či jinými součástmi UK, včetně výhledu této spolupráce do budoucna. |
17. |
Potvrzení o zaměstnání a odborné praxe, atestaci apod. Potvrzení z FSV UK zajistí oddělení vědy. U ostatních pracovišť, kde má uchazeč/uchazečka pracovněprávní vztah, je potřeba zajistit potvrzení na příslušném oddělení pracoviště. |
18. | Závěrečné shrnutí podkladů, které se zaměří na komplexní přehled hlavních vědeckých, pedagogických a dalších relevantních úspěchů z pohledu uchazeče/uchazečky |
Pro zpracování podkladů citační analýzy a publikační aktivity můžete využít služeb Mgr. Jakuba Szarzece (jakub.szarzec@ruk.cuni.cz). Více informací naleznete zde: https://cuni.cz/UK-11097.html
Charakteristika profesorské přednášky:
Téma přednášky uchazeč předkládá ve svém návrhu na zahájení řízení ke jmenování profesorem. V přednášce stručně představí svůj obor a jeho aktuální vývoj a především seznámí vědeckou radu s přínosem své vědecké a pedagogické práce k dosavadnímu rozvoji svého oboru a s koncepcí a cíli svého dalšího vědeckého a pedagogického působení. Přednáška trvá maximálně dvacet minut, je pronesena spatra a je možné ji doprovodit různými typy prezentace podle uvážení uchazeče.
Poplatek za řízení ke jmenování profesorem:
Univerzita Karlova stanovila pro uchazeče v řízení ke jmenování profesorem poplatek za úkony spojené s tímto řízením, a to ve výši 5.000,- Kč (čl. 8/čl. 18 Řádu pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem). Poplatek je splatný do 30 dnů od schválení komise vědeckou radou fakulty a je nevratný.